Neurologopeda jest specjalistą, który prowadzi diagnozę oraz terapię dzieci i dorosłych z zaburzeniami mowy i komunikacji o podłożu neurologicznym.
Zdarza się z różnych przyczyn, że małe dzieci nie osiągają kolejnych etapów rozwoju mowy i komunikacji lub tracą już zdobyte umiejętności językowe w wyniku uszkodzeń układu nerwowego. W takich przypadkach ważna jest jak najszybsza konsultacja u neurologopedy. Na podstawie wywiadu, wyników badań medycznych i odpowiednio dobranych narzędzi przeprowadza on diagnozę, a następnie dostosowaną do potrzeb i możliwości pacjenta terapię.
Należy pamiętać, że wczesna diagnoza i terapia dziecka zwiększa jego szanse i możliwości rozwojowe. Niewielu rodziców zdaje sobie sprawę, że do neurologopedy można wybrać się z niemowlakiem. Jeśli rodzic zauważy niepokojące symptomy w rozwoju dziecka powinien jak najszybciej skonsultować je ze specjalistą.
A więc kiedy zgłosić się do neurologopedy?
Do neurologopedy należy udać się na wizytę, gdy Twoje dziecko:
- ma problemy z jedzeniem, odmawia przyjmowania pokarmów, nie przybiera na wadze, nie toleruje określonych konsystencji.
- nie mówi, a już powinno, nie kontaktuje się z Tobą, nie reaguje na swoje imię, nie pokazuje paluszkiem, nie wykazuje zainteresowania Twoją osobą.
- jest z grupy ryzyka, tzn. Twoja ciąża nie przebiegała prawidłowo, dziecko jest wcześniakiem, było karmione sondą lub spędziło dużo czasu w inkubatorze.
- ma podejrzenie zaburzeń ze spektrum autyzmu, afazję czy zespół Aspergera
- kiedy podejrzewasz zaburzenia neurologiczne, wady genetyczne i gdy zostały one już stwierdzone.
Jak przygotować się do spotkania z neurologopedą?
Na pierwszym spotkaniu neurologopeda zwykle przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka, by uzyskać informacje dotyczące przebiegu jego rozwoju. Przed pierwszą wizytą, warto przypomnieć sobie pewne zdarzenia z życia i rozwoju dziecka:
- przebieg porodu, ilość punktów w skali Apgar
- przebyte choroby, przyjmowane leki przez dziecko oraz Ciebie podczas ciąży
- choroby przewlekłe w rodzinie dziecka
- kiedy pojawiły się głużenie/gaworzenie/pierwsze słowa u dziecka
- jak przebiegał rozwój motoryczny, kiedy zaczęło siadać/wstawać/chodzić
- w jaki sposób aktualnie komunikuje się z otoczeniem oraz jaką formę spędzania czasu preferuje (czym i jak lubi się bawić?).
Jeśli dziecko posiada dokumentację medyczną (np. neurologiczną, laryngologiczną, foniatryczną, audiologiczną, genetyczną) warto zabrać ją ze sobą, ponieważ mogą zawierać informacje istotne dla przebiegu procesu diagnostycznego.