Wprowadzenie
Zaburzenia integracji sensorycznej (znane również pod nazwą „SI”) to problem, który może dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych. W dzisiejszym artykule skupimy się na jego procesie diagnostycznym i terapeutycznym. Znajdziesz tu informacje, które przybliżą Ci sposób leczenia i charakter zajęć z zakresu integracji sensorycznej.
Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?
Osoby, które doświadczają zaburzeń integracji sensorycznej, mają trudności w zakresie prawidłowego przetwarzania bodźców z otoczenia. W konsekwencji mogą mieć problemy z adaptacją do różnych sytuacji życiowych. Objawy sugerujące tę dolegliwość są różnorodne – od nadmiernej wrażliwości na dane impulsy, przez problemy z koordynacją ruchową, po trudności z samodzielnym wykonywaniem części aktywności. Niektóre przesłanki mogą pojawić się już we wczesnym dzieciństwie, co daje szansę na szybszą diagnozę i wprowadzenie efektywnego leczenia.
Chcesz wiedzieć więcej na temat sygnałów mogących wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej? Koniecznie przeczytaj artykuł, który porządkuje informacje na ten temat: … (tutaj powinien znaleźć się odnośnik do poprzedniego artykułu na temat SI)
Jak przebiega diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej?
Udaj się na konsultację, jeśli nie masz pewności, że Twoje dziecko rozwija się prawidłowo. Terapeuta dokona obserwacji, udzieli Ci skrupulatnych wskazówek i zaproponuje rozwiązania dostosowane do potrzeb pociechy. Liczba spotkań jest uzależniona od wieku. Dzieci powyżej 3. roku życia zapraszamy na jedną wizytę. Młodsze (od 12. miesiąca życia) powinny pojawić się na dwóch spotkaniach. Dodatkowa, trzecia konsultacja, może stanowić okazję do oceny rozwoju psychoruchowego malucha.
Rozważ proces diagnostyczny, jeśli zauważasz u swojej pociechy objawy sugerujące możliwość występowania zaburzeń integracji sensorycznej. Obejmuje on trzy spotkania. Rodzice lub opiekunowie są proszeni o wypełnienie formularzy na temat rozwoju dziecka. Podczas dwóch pierwszych spotkań specjalista skupia się na obserwacji klinicznej malucha. Dzieci powyżej 4. roku życia są proszone o wykonanie testów. Trzecie spotkanie nie wymaga obecności pociechy – to czas dla rodziców, podczas którego dowiadują się szczegółów na temat diagnozy i poznają dalsze zalecenia.
Jak wygląda proces terapeutyczny?
Następstwem postawienia diagnozy jest spersonalizowana terapia z zakresu integracji sensorycznej. Indywidualne zajęcia trwają 50 minut i obejmują szereg różnych ćwiczeń dostosowanych do ewoluujących potrzeb oraz możliwości pacjenta. Specjalista dostarcza mu doznań zmysłowych w dawkach odpowiednich dla charakteru jego zaburzeń. W odpowiednio zaprojektowanej pracowni sensorycznej maluch ma kontakt ze sprzętem terapeutycznym, który zapewnia rozmaitą stymulację. Pomocami mogą być na przykład piłki, huśtawki i hamaki. Pod czujnym okiem specjalisty dziecko bierze też udział w licznych zabawach sensorycznych.
Terapeuta regularnie monitoruje progres, by móc precyzyjnie ocenić skuteczność terapii. Po każdym spotkaniu rodzic dowiaduje się o przebiegu zajęć i tempie postępów. Otrzymuje także wskazówki co do pracy z pociechą w domu. Skrupulatne wykonywanie zaproponowanych ćwiczeń wspiera zdrowy rozwój malucha.
Podsumowanie
Integracja sensoryczna to ważny mechanizm umożliwiający organizmowi właściwe przetwarzanie informacji zmysłowych, a co za tym idzie, pozwalający na prawidłowe funkcjonowanie w codziennym życiu. Zaburzenia z tego zakresu wiążą się z szeregiem wyzwań, którym pacjent musi stawić czoła.
Skontaktuj się z naszym gabinetem, jeśli uważasz, że Twoje dziecko potrzebuje wsparcia. Nasze terapeutki z zakresu integracji sensorycznej Magdalena Sambor, Monika Puchalska i Edyta Morończyk są gotowe do pomocy. Kładziemy nacisk na profesjonalną diagnozę oraz skuteczną terapię. Holistyczne podejście do zaburzeń sprawia, że nie skupiamy się jedynie na eliminowaniu objawów, ale również zrozumieniu indywidualnych potrzeb pacjentów i polepszeniu jakości ich życia.
Źródła naukowe:
- Ayres, J. A. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
- Guardado, K. E., & Sergent, S. R. (2023). Sensory Integration. StatPearls.
- Przyrowski, Z. (2019). Integracja sensoryczna. Teoria, diagnoza, terapia. Warszawa: Wydawnictwo EMPIS.